Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Tuesday, December 13, 2011

Hidup mesti terus.

Kertas-kertas kecil itu aku carik-carikkan dengan segala perasaan yang menyebalkan. Dari helaian yang besar, ia semakin mengecil dek rakusan jari-jari yang kadangkala tidak dapat dikawal emosinya. Selain menyembunyikan segala rahsia yang sedang membungkam di hati; yakni sudahpun tercoret di setiap helaian kertas tadi, ia juga adalah satu proses pembuangan rasa yang sedang mula mengganggu kelangsungan hidup. Di setiap helaian itu, tercoret segala macam perasaan celaka yang pernah membungkam. Aku coret, aku carik dan aku senyum. Senyum sebelum setiap kertas-kertas kecil hasil carikkan itu tadi aku kutip dan kumpul kemudiannya dibakar di dalam tong kecil di hujung sudut. Lebur.

Aku sedang meneruskan kehidupan sebaiknya.

39 comments:

HEROICzero said...

dulu pernah , ada yang suruh kita tulis semua beban dan masalah , dan apa2 , tulis di atas kertas , dan diakhirnya , diminta kita koyak dan bakar .

benar , semua beban rasa pergi . =)

Hidup mesti terus-terus .

dill said...

keep moving on, hana sayang!

kami doakanmu

dill.

miss inna said...

luahkan aa yg terpendam, biar kurang rasa beban itu..^^

rafiq said...

buangg yang keruh.. amik yang jornih...hehe

∫êℳå ℋiℳå₩åℛï said...

kalau itu lebih membuat hana puas teruskan la...

Akulah Pak Lan said...

Perasaan cuma satu rasa yang akan hilang pada bila- bila masa

Akulah Pak Lan said...

Perasaan cuma satu rasa yang akan hilang pada bila- bila masa

APi said...

cara yang epik tapi berhasil..
segalanya sudah dilepaskan..

Kepala Manchis said...

aku sedang cuba. namun masih gagal. bila disuruh tuliskan beban. aku jadi keliru, apa dia beban aku?

hani said...

strong enough to let go!
itu kamu
:)

Daddylicious said...

membacanya dengan kefahaman yang sebenar...

♥ MS ♥ said...
This comment has been removed by the author.
♥ MS ♥ said...
This comment has been removed by the author.
♥ MS ♥ said...

life must go on, let bygone be bygone. errk? :)

c'axoera said...

move fwd! no turning bck....inshallah :)


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/tuessday-keje-itu-perlu.html

K2r~90 said...

alangkah indahnye kalau aq ler model gambo tuh haha

tieykah said...

keep moving:D

Wadi AR said...

jom jalan jalan pegi indo kak

aniswany said...

strong dear.be strong =)

Alieza Dayasari said...

hmmm... jadikan sebuah pusi pasti sedap.....
pastu hantar kat tunas cipta....

ORLANDO AHMAD said...

walau macam mana pon celaka kehidupan ni, life must go on...

be strong :)

zulhilmi tempoyak said...

hmmmm...

okay. fine. thanks.. :D

pisau belati said...

aku pernah lihat si gadis membakar kesemua diari-diari lamanya dulu.ya,itu waktu di mana dia benar merasakan yang hidupnya terkumpul di dalam buku diari miliknya.

pembaris said...

diari dah nak masuk muka surat akhir?banyak cerita

~SaL IjOu~ said...

kami sentiasa di sini menyokongmu,Hana..~

hyz said...

padamkan segala memori menyakitkan... teruskan hidup!!

BonekadalamChermin said...

jom tutti frutti,Hana?

:)

...

kamu sdg diduga
kerna kamu mampu utk bertahan


itu janji Tuhan.

EZAN IDMA said...

Bila kau bakar kertas yg kau carik. Aku percya kau ada rencana kau tersndiri. Syabas.

EL MARIACHI said...

...pengalaman mengajar aku..dan aku terus belajar erti hidup...

haikal blank said...

manusia cintakan sesuatu yang simbolik. suka mengandai dan menterjemah. mungkin dalam luar sadar mereka.

aku juga pernah menghancur sesuatu untuk melepas amuk. tidak enak mana dibanding memukul orang, tapi lebih bertamadun mungkin.

Afiq Ah said...

kalau ini baik buat kau, teruskan lagi mengoyak kertas yang tercoret kisahmu itu.

aku sokong dibelakangmu, teman.

Juliet_iRa~" said...

be strong....:)

time will heal..

kdg2 dr kesakitan tu akan lahir kebahagiaan...:D

Wilayah Sepet Kuku said...

as salam, langkah kaki kau..masih jauh...tinggalkan semua..SAMPAH! dibelakang...

ghost writer said...

kalau lah semudah itu kita lupakan dan musnahkan...

LAici KAng Ais said...

life must be go on

hanaahmad said...

HEROICzero : ini cara memotivasikan diri. aku ingat ada kaunselor menyarankan pada aku.

dill : terima kasih! dan aku sedang. :)

miss inna : payah sebenarnya. tak semua memahami.

rafiq : jangan menangguk di air keruh ye? hehe.

iema himawari : ya, aku puas.

Pak Lan : Tapi memerlukan masa juga kan.

APi : moga-moga kekal hilang.

Kepala Manchis : ada beban yang kau sendiri kelirukan. cuba kau selami semula.

hani : mungkin.

Daddylicious : :)

MS : yup. ;)

c'axoera : insyaAllah. sedang memandang ke depan.

K2r~90 : beruntung kan. ;)

tieykah : sedang. ;)

Wadi AR : jom. tahun depan?

aniswany : will do. thanx. :)

hanaahmad said...

Alieza Dayasari : aku tiada keyakinan untuk itu. :)

ORLANDO AHMAD : i will. terima kasih. :)

zulhilmi tempoyak : nama kau menyelerakan. :)

pisau belati : bermakna cara sebegini berkesan barangkali.

pembaris : tersangat banyak.

SaL IjOu : terima kasih sal! ;)

hyz : ya, sedang meneruskannya. ;)

ayin : jom! aku dah lali. :)

EZAN IDMA : aku merencana untuk melupakannya. :)

EL MARIACHI : kita semua sedang mempelajarinya.

haikalblank : lebih bertamadun. ya, itu benar.

Afiq Ah : terima kasih kawan baru. :)

Juliet_Ira : memang begini payahnya sebelum mengecap kebahagiaan kan. :)

Wilayah Sepet Kuku : wassalam. ya, aku sudah pun meninggalkannya.

ghost writer : memang payah Phan, tapi sekurangnya kita lega sedikit.

LAici KAng Ais : yup.

cik ciput said...

cara ini, adakah berkesan?kalau ya, aku nak cuba!

hanaahmad said...

cik ciput : yang penting hati yang perlu kental. ini hanya sekadar ritual penyedap. ;)