Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Tuesday, October 18, 2011

Dua jenis

Ada dua jenis.

Pertamanya; terlalu merasakan dirinya hebat, orang lain semuanya salah, hidup dengan berprasangka buruk, makanan rujinya adalah kisah buruk orang lain, angkuh dan hidup penuh dengan amarah. Orang sebegini buat aku rasa nak lari jauh-jauh dari sini. Dari lubuk pengalaman pertama yang aku sifatkan sangat bernilai dan mahal.

Keduanya; hidup penuh dengan jiwa yang ceria, berbuat baik dengan semua orang, kawan-kawannya bukan dalam kalangan mereka yang dipilih, sering berprasangka baik, melakukan hal sendiri tanpa mempedulikan hal keburukan orang lain, yakin bahwa manusia ini tidak sempurna termasuk diri sendiri. Orang sebegini pula buat aku ingin terus kekal di sini.

Jika punya pilihan dan kuasa, aku mahu buang jenis yang pertama jauh-jauh dan gantikan semuanya dengan jenis yang kedua. Tapi apa daya yang aku ada? Semua orang berjenis dan mohon doa sahaja moga jenis pertama itu sedar bahawa sifatnya itu menjelikkan dan membuatkan aku loya untuk terus dekat.

Dan sekarang aku pula jadi mangsa keadaan? Jenis apaan kau ini?

47 comments:

dayya said...

eh. saya ni di kumpulan yang mana sayang?

hehehe.

Wadi AR said...

mungkin berjenis jenis spesis barangkali

hanaahmad said...

dayya : aku yakin dan pasti kau yang kedua sayang. :)

wadi ar : mungkin juga. :)

dayya said...

yey. boleh jadi kesayangan kau. ahha

Eyka said...

eh..gua rase lu jenis tak tahu tak tahu..keh keh keh :P

entry ni nice:)

hidayahjamal said...

gua num num2. lu jgn dkt jenis num1...mndtgkan fitnah saja nt

hiro said...

masih ada ruang perbaiki diri untuk kita semua.

ctk said...

lain org lain taste..hehe...org jnis yg pertama tu perasan dia perfect. itu yg meroyan..hOhO..

ghost writer said...

boleh letak aku pada yang kedua?sebab aku mau kau kekal di sini.

di sini.

di sini.

:)

Johan 'Champ' Radzi said...

amboih bisk ayat macam nak tackle :P

Pembunuh Tanpa Bayang said...

jenis yang pertama selalu buatkan aku rimas.kalau tidak dia memburukkan yang lain,esok lusa mungkin dia akan memburukkan kita pula pada orang lain.jenis yang menikam kita dari belakang,amat keji.

FaizalSulaiman said...

jenis pertama melata di muka bumi, yang kedua sikit sangat

Addin said...

um yang pertama tu susah nak hidup dengan orang lain. haih harap hrap terhindar dari sifat tersebut.

Pocket said...

seriously yang kedua tu makin ada kat tepi pocket, acaner nak wat yer?

mari kita pindah tempat kejaa!!

bujal X said...

kadang2 kita sendiri yang pertamanaya dalam diam.

Alkisah said...

i no 2.. :D

Waqheh said...

pandang kebaikan org tengok keburukan kita..

Juno said...

aku kumpulan ketiga. rockstar yang baik hati dan peramah.

Nazz@Purple said...

kadang2 tak tau lah mcm mna nak lari dari org jenis pertama tu..

hanaahmad said...

dayya : ya, boleh apa sahaja untuk kau.

Eyka : gua pun rasa tak tahu tak tahu. haha. thanks. :)

hidayahjamal : gua taknak dekat, tapi dia datang mendekat.

hiro : ya, moga-moga.

ctk : meroyan sangat. rimas aku dibuatnya.

ghost writer : di sini tu di mana? aku bercerita perihal dua jenis di kantor aku lagi.

Johan 'Champ' Radzi : owh, aku baru ngerti. haha.

Pembunuh Tanpa Bayang : semua orang pasti jengkel. dan aku kini terperangkap tak dapat lari.

FaizalSUlaiman : tahu takpa.

Addin : moga-moga. aku doakan.

Pocket : yang kedua makin dekat? kenapa nak lari lak?

bujal X : ya, itu benar tapi yang penting kita sedar. ada yang langsung tidak sedar.

Alkisah : alhamdulillah.

Waqheh : aku suka ayat ini.

hanaahmad said...

Juno : yeah...aku suka orang macam kau.

Nazz@purple : aku sedang mencari jalan untuk lari. payah.

APi said...

mungkin ada jenis yang ketiga di situ.. =]

noraauliyya said...

selalunya jenis pertama yang dikategorikan seperti di atas ,tidak sedar yang mereka seperti itu ,

Apa kata , jenis kedua yang menyedarkan mereka .. boleh ?

hehe .

intan.maisarah said...

dan aku lazimnya menjadi mangsa keadaan

nurkaloi said...

susah nak cakap bila melibatkan insan dan attitude seseorang

susah nak sedar kesilapan diri...and sepatutnya kawan memang kene tegur yg lagi seorang...lau tak memang sampai mampus menjelikkan hahahah

ghost writer said...

uittt...Joe!

lau aku nak tackle,macam tuh ker aku cakap..?yayy!!!

haha

eLL said...

kadang-kadang tak tahu jenis diri sendiri apa.
tidak mustahil untuk jadi pertama dan kedua. hidup bagai roda

Akulah Pak Lan said...

kawan merupakan rencah kehdupan, kalau sama saja bosan.

Liyana Zahim said...

Tiap hari ada mnusia yg petama lahir.. Lahir utk sakitkan pasaan org lain.. Lahiriah da mcm tu.. Kdg2 rase nk pg jauh tp kdg2 makin jauh mkn ramai mnusia yg camtu.. Phm ke? Muehehehe..

yen(toka ziizokukuto) said...

tapi sayang,,,semestinya,,,semuanya ada sifat2 gabungan 2 golongan
:)

~Nana 귀여운~ said...

aku jenis yang kedua, x suka mengutuk orang, buat baik dan selalu bikin senang..ngeee :)

xynophillious said...

aku sgt berharap orang anggap aku jenis kedua..

AYIE ABAS said...

kalau diberi pilihan confirm ayie pilih jenis yg kedua...hehehe

ekmal said...

mal yg no 2 tu..hehe :)

NURUL ASHIKIN said...

mestilah yang ke 2 enak kan!!! guna bahasa indon

~SaL IjOu~ said...

yg pertama itu pasti xkan hilang dari dunia..tp alangkah bagus jika yg kedua melebihi yg pertama..pasti yg pertama itu kamu akan anggap mcm tempias aja~ ^^

Pondok Usang said...

lebih baik 2jenis... kalau sejenis.. haru dibuatnye... hehe..

delarocha said...

ada byk perangai manusia..dua tu je yang kamu nampak?

Penjiwa Jalanan said...

hem, aku punya beberapa ciri jenis pertama, jadi aku ?

Niena Pengembara Ilahi said...

ikut keadaan mungkin

Ekmi Rabat said...

moga2 maintain in group 2nd always.

cikgu nadia said...

i want to be in 2nd group!

♥ MS ♥ said...

pertamanya ... :')

syahirooAhmad said...

aduhh... ini awek kalau berbicara mmg nampak shahdu.tapi menusuk kalbu~ sedalam2nya~

ChocStrawberries said...

sme la.. xske jns pertama.. rse xnak berckp ng org bgtu..

muhamad hanif said...

buang yang keruh, amik yang jernih =)

silent said...

tak ramai yang mengaku dia yang pertama.padahal yang kedua itu tak ramai sebenarnya.tapi yelah.tak ramai sedar diri. dia yang pertama:D