Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Friday, January 6, 2012

Mereka buta hati untuk kenal erti sebuah pelajaran.

Dalam lingkungan profesi seperti ini; orang-orang seperti aku harus punya kesabaran yang cukup kuat dalam melayani karenah rakan sekapal yang lain. Mereka harus tahu bahawa; tiap dari kita ini punya tekanan mental dan fizikal yang perlu dikawal selayaknya. Kata mereka; orang-orang seperti kami ini, kerjaannya hanya berurusan dengan fizikal komputer dan tidak seperti mereka yang harus berinteraksi dengan ramai manusia. Jadinya, tekanan yang mereka alami lebih dasyat dan merungsingkan sehingga boleh jadi bukan satu kesalahan jika menulis bahan dengan sambil lewa tanpa memikirkan tanggungjawab yang seharusnya mereka pikul. Lebih memeritkan lagi jika mereka fikir dengan adanya orang seperti-seperti kami ini, makanya mereka boleh menjadikan kami manusia yang paling sesuai untuk dilampiaskan kesalahan tanpa sedar ia menyusahkan kami secara total. Tetapi sebenarnya mereka tidak sedar bahawa, dengan kesombongan dalam menyediakan bahan yang selayaknya dibanggakan untuk tatapan khalayak, mereka sebenarnya sudahpun membogelkan kebodohan  dalam setiap perlakuan yang mereka egokan. Sayang sekali, mereka egois malah buta hati untuk kenal erti sebuah pelajaran.

Seharusya mereka perlu sedar bahwa, profesi yang sedang mereka jawatkan sekarang ini adalah pilihan dan bukan paksaan. Makanya, jangan menjadikan tekanan berinteraksi dengan ramai manusia itu sebagai satu rungutan tunggal, kerna ia satu tanggungjawab yang sudah kita persetujui saat kali pertama menerimanya awal yang dahulu. Sudah lupa?

37 comments:

C said...

yeah , setuju :)
it's their choice of life ,
and they choose sink and drown with it.

EZAN IDMA said...

agree :) setiap kerja ada fungsinya

twinkle twinkle said...

manusia mmg selalu lupe

reenapple said...

alam kerjaya juga alam belajar... belajar secara tidak langsung...

harap aku dapat tempuhi situasi itu dengan oenuh kesabaran suatu hari nanati..=)

Alieza Dayasari said...

sbnrnnya setiap bidang ada dugaannya.. mana mungkin ada perkara yg mudah dan senang di dunia ini andai ganjarannya kemewahan yang dirasai... kan.....

Alieza Dayasari said...

pernah juga liza lalui...
org berkata kerja GURU ini mudah...
liza boleh katakan tidak semudah itu.
lalui dan rasai nya dulu...
mgkin mudah , andai kita menjadi guru yang "patuh dgn masa" iaitu.. kul 1.30 terus balik rumah...
tak melibatkan diri dlm kerja smpingan lain dan krusus2 yang dianjurkan... menjaga peperiksaan dan menanda kertas....

syafiqakarim said...

semua pekerjaan ada risiko nya
ada baik nya.orang yg merasai boleh mengetahui

Alkisah said...

ok noted...

carlz eid_eika said...

singgah sini..nice blog..

widiea azira said...

yeh setuju..smua pkerjaan adlh tnggungjwab! mcm sy,tnggungjwb sy bkn skdr cikgu,tp doktor,nurse,parent,arkitek,chef,ahli silap mta,penyanyi n byk lagi..semua ni dh jd keje cikgu..

pape pun sy x pernah merungut dgn tekanan ini..:)

asip محمد said...

penuhkan dada.. kosongkan hati.. pasti takdak tekanan meh..

Ayie Abas said...

hana kerja dlm bidang apa sebenarnya ni? ermmm

Akulah Pak Lan said...

Itu tanggungjawab yg perlu kita pikul dan bukannya beban kerana keterpaksaan

Misya Mialen said...

betul hana, kerjaya tu adalah pilhan sendiri;D dan saya gembira dengan pilihan saya. cuma, kadang2 dengan adanya seperti mereka-mereka yang selalu dungu terhadap perasaan orang lain membikin saya mahu pergi saja dari profesi ini. tapi, saya tahu, saya harus kuat. heee. chayo-chayo hana;D

~SaL IjOu~ said...

Persepsi yg sebegini menyerlahkan kelemahan diri mereka sendiri..hanya igt mereka saja punya cabaran, fikir org lain senang..~huh..

p/s: hehe, Hana chan, aku folo tutorial dekat link sini, ko pun cuba ye tgk dpt ke x?~ ^^

http://kelamkabut20.blogspot.com/2011/12/tutorial-fiboxbeta.html

LelakiSemalam said...

bila buta hati mmg sukar sekali untuk dimengertikan...

ORLANDO AHMAD said...

seharusya mereka perlu sedar bahwa, profesi yang sedang mereka jawatkan sekarang ini adalah pilihan dan bukan paksaan. Makanya, jangan menjadikan tekanan berinteraksi dengan ramai manusia itu sebagai satu rungutan tunggal,

aku setuju

tieykah said...

aku setuju dengan kata-kata mu itu Hana

:D

dill said...

setuju!

dill.

Teenager Housemaid said...

mereka tidak sedar bahawa setiap pekerjaan punya tanggungjawab dan tekanan yg berbeza...

~Nana BamBam~ said...

buat ape membogelkan kebodohan dalam setiap perkara yang dilakukan..

tanyalah yang pakar..

bak kata orang, malu bertanya sesat jalan..yedakk ?

semutsengal said...

bila buat kerja dlm keadaan terpksa, makanya ikhlas akan hilang.

Cinta Misteri said...

kehidpan kita sendiri merupakan satu pelejaran...
bg yg alpa, mereka tak akan belajar dgn setiap apa yg mereka lalui, dan apabila melalui tahap kesilapan, mereka akan mengulanginya lagi kerana tidak pernah belajar dgn peajaran kehidupan yg silibusnya disusun oleh Ya-Rabb...

Wallahualam....

MaryaYusof said...

Dah sign kenalah jlnkan tggjwb... klau tak jgn sign at first place betul tak? Salam kenal & follow di sini~

casablander said...

kalau tak suka kerja, cari yang lain..jgn selalu mengomel itu ini, jgn susahkan org lain..kan kan..? hehe

Seroja Jingga said...

kalau belajar sudah tidak mahu serius dan komplain mcm2..bagaimana bila bekerja nanti.u hv to deal with human! u know human.

happy new year to u ;)

Afiq Ah said...

tak lupa. ter lupa aje.

ok ok

♥ MS ♥ said...

cuba nak faham entry ni. berkaitan dengan cikgu ea? :) kalau buat something sebab terpaksa, memang takkan jadi punya! buat tu dengan hati yg ikhlas! baru perfect :)

Zoelisme said...

Gua stress. Gua stress.. :)

Niena Pengembara Ilahi said...

yup btull...



lma xsinggah sni, aagak sibuk :)

blog-tips-kurus said...

ni yg acik MARAH ni. lain kali jgn apply jadi cikgu kalau niat tak ikhlas, nak makna gaji je!!

*psstt! betul ke cikgu??

Liyana Zahim said...

Sebagai subordinate, kite hanya buleh angguk dan angguk dan angguk.. Mcm burung pekaka.. Ayuh bukak kedai mkn.. Kite buleh mkn selain melihat pakwe2 encem dan jugek anak ikan.. Smbil masak smbil mengusyar.. Kihkihkih..

Wilayah Sepet Kuku said...

Pengalaman itu perlu dilalui untuk menjadikan ia sebuah pembelajaran!..

Pengalaman mahal, tidak dijual walau Rm ditukar kpd Pound sterling.

Jalani profesi itu ikhlas...nikmatnya kelak kau rasa dengan manis kawan...

Chaiyok!

Alieza Dayasari said...

saya suka perkataan rakan sekapal...

hanaahmad said...

C : tapi mereka lupa.

EZAN IDMA : tapi mereka tidak mahu ambil tahu.

twinkle twinkle : sangat selalu.

reenapple : pasti boleh jika sentiasa dibajai rasa positif yang kekal. ;)

Alieza Dayasari : betul, setiap bidang ada dugaannya. saya tak pernah merasai pengalaman menjadi guru, tetapi saya tahu bagaimana peritnya menjaga pelajar. ;)

syafiqakarim : tapi mereka tak kenal erti sebuah pelajaran, hanya tahu merungut.

Alkisah : ;)

carlz eid_eika : terima kasih. ;)

widea azira : banyak tanggungjawab tu. asalkan ikhlas dan sentiasa pada paksi yang asal, ia sudah cukup. ;)

asip : tekanan pasti ada, bedanya cara kita menggendalikannya.

Ayie Abas : cuba baca dekat label post Hana ni Ayie, mesti tahu Hana kerja apa. ;)

PakLan : Tapi mereka tak pernah sedar dan mahu sedar.

Misya Mialen : ya, kita harus kuat selalu. terima kasih sis. ;)

Sal IjOu : benar tu Sal. mereka langsung tak pernah fikir hal orang lain.

LelakiSemalam : payah kan.

hanaahmad said...

ORLANDO AHMAD : terima kasih laling. ;)

tieykah & dill : thank you. ;)

Teenager Housemaid : itu yang dikesalkan.

Nana : sudah diajar tapi masih egois.

semutsengal : mereka buta hati.

Cinta Misteri : itulah yang merugikan. harap ada yang sedar.

MaryaYusof : salam kenal kembali. terima kasih. ;)

casablander : betul. ;)

seroja jingga : bila bekerja harapnya mereka tahu ia masih lagi dalam lingkungan pembelajaran.

Afiq Ah : perlu sentiasa ingat, kawan. ;)

MS : berkaitan dengan kerjaan aku. bukan cikgu. ;)

zoelisme : kenapa? ;)

Niena : tidak mengapa Niena. ;)

blog-tips-kurus : hehe. bukan cikgu acik. ;)

Liyana Zahim : aku rasa aku tak punya bakat ke arah itu. mungkin mahu membuka mini pustaka. oh ya, siap ada cafe. mungkin.

Wilayah Sepet Kuku : ya, itu seharusnya tetapi mereka masih buta hati.

Alieza Dayasari : terima kasih. ;)

~Nana BamBam~ said...

payah. ego memang penyakit sukar dibendung.