Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Sunday, January 1, 2012

Bukan hanya sekali setahun.

Kata seorang teman; perubahan tahun dan usia itu bukan hal penting yang perlu kita kisahkan, tetapi berapa banyak pencapaian yang kita telah lakukan sepanjang hidupnya kita di sini.

Aku sedikit terkesan akan kata-katanya itu. Walau bedanya kita pada usia yang sering dimegahkan, tanpa sesuatu yang membuatkan kita hidup selesa dengan penuh senyuman pun belum tentu mampu menerbitkan sedikit kebanggaan. Lebih-lebih kalau ia hanyalah sekecil zarah yang kosong tak berisi. Lantaran kata-kata dia juga, pabila ditanya; apa azam tahun baru untuk 2012 ini, aku senyum dengan satu hal yang sedang berlegar di ruang minda. Serasanya aku tidak perlukan lagi azam untuk tahun baru melainkan menanam azam baru pada setiap permulaan hari yang baru. Itu mungkin lebih selayaknya untuk hidup yang lebih sempurna.Sebenar-benarnya, perubahan (baca : positif) bukan perlu dilakukan sekali dalam setahun; tetapi perlu dilakukan setiap hari dalam setiap saat kehidupan kita. Mari kita sama-sama lakukan mulai sekarang.

49 comments:

Akulah Pak Lan said...

#Azam2012 Nak cari calon bini

shandye. said...

selamat tahun baru! semoga 2012 membuka lembaran baru untuk kita semua menjadi manusia yang lebih baik daripada semalam...

=)

Wadi AR said...

kemain azam ciklan. aku xde azam tapi mahu tingkatkan pencapaian diri aku kak

~SaL IjOu~ said...

Aku dah mulakan sejak setahun yg lalu..sejak aku terduduk & menangis tersedu2..seolah2 ada satu kekuatan dihembuskan pada aku..mulai saat itu aku cabar diri utk kekalkan momentum & x mau kembali mcm dulu~

Selamat tahun baru Hana,smoga dlm lindungan Allah selalu~ =)

^m.r.s. f.a.r.i.z.a.l^ said...

hey dear, i totally agreed with you.
bagi saya, tahun yg silih berganti tu hanya timeline kita shj, takpayah tunggu tahun baru baru nak berazam/berubah right?;)

Republic said...

tapi yg jelas tahun lepas aku lemas...keh3

twinkle twinkle said...

slmt thn baru kak hana :)

tieykah said...

Selamat tahun baru.

Jom berubah ke arah yang lebih baik

:D

Gua said...

selamat tahun baru. :)


P/s: kita tak perlukan tahun baru untuk mengubah diri kita pun. kalau ada kesungguhan, setiap hari pun kita boleh berubah ke arah yang lebih baik. :)

MUACZ . said...

selamat tahun baruu..
wish u happy always :D

Misya Mialen said...

slmt thn baru hana;D moga kamu sllu bahagia ya;D

KoskakiUngu said...

like this posting, short but we can catch the point. ^^v

Teenager Housemaid said...

azam tahun baru?
kdgkala sy terfikir kenapa perlu adanya azam tahun baru, sedangkan bukankah kita patut bersyukur masih hidup setiap hari?

setiap hari adalah kesempatan, setiap hari adalah permulaan. kerna jika kita merancang untuk setahun, kadangkala kita terlupa perkara yg kecil dan dianggap tak penting..

*sorry merapu dicni..muehehe*

welcome back

Cinta Misteri said...

btul tue...akk stuju sgt. azam sepatutnya dilakukan sebaik shj bangun tidur. azam utk hari itu...
menjadi lebih baik dr semalam

~SaL IjOu~ said...

Hana..aku ternanti2 kemunculan kau~ ;)

EZAN IDMA said...

happy nuyaer syg hana!

~SaL IjOu~ said...

Jgn begitu Hana..pasti aku sedih sekali.kau nak tau, kau antara blogger yg selalu aku nntkan entry terbaru..& aku percaya teman yg lain juga begitu..kau rehat seketika itu tidak mengapa..tp jgn terus hilang..tp lega sekali bila kau sendiri bilang x sanggup~ aku masih igt ayat kau yg ini.."Teruskan bersenyum-senyum"..maka teruskan senyuman itu,Hana..~ =)

aiNa yaZiD said...

salam tahun baru hana. semoga tahun baru ini membawa sinar kebahagiaan dan kejayaan dalam hidup hana.

dill said...

selamat tahun baru, hana. moga kita terus berusaha menjadi hambaNya yang baik

dill.

El3kTr0 said...

happy new year!! I hope all you whises come true :)

PD; You shoutbox its dead friend ;)

Cikgu Jaja™ said...

em. positif ^__~

thomas said...

Happy New Year,free shoutbox dah habis.

ArulchelseA said...

selamt tahun baru 2012...kih kih kih

Wilayah Sepet Kuku said...

As salam,

Azam..adakalanya ia perlu, utk menyuntik iltizam dlm diri...

Happy new year 2012...

Semoga sahsiah diri kita mkin hari makin mantap kawan!...insyaAllah...

Phat said...

happy new year 2012 ya!!

miss inna said...

xterfikir pn utk azam bary tahun 2012 nie, sbbnya azam tahun lepas pn ada lg yg tak tercapai...

APi said...

pasang azam setiap kali sebelum tidur dan pabila bangun tidur laksanakannya..

Ayie Abas said...

ramai yang respon...kebanyakkan kawan2 yg ayie kenal juga...^__^

punya azam setiap permulaa hari bukan setiap permulaan tahun...ermmm...ayie rasa satu 'kelebihan' pd sesiapa yg melakukannya.

∫êℳå ℋiℳå₩åℛï said...

betul2
untuk hidup yang sempurna perubahan diri harus dilakukan setiap hari iaitu berazam untuk menjadi lebih baek dari hari sebelumnya

syafiqakarim said...

selamat tahun baru hana.
moga moga jd lebuh bagus dr sebelum

Fara E's said...

slamat tahun baru sis ! hope this year give u a lot of happiness ;D

ekmal said...

happy new year! :)

model baju korea said...

artikel tulisan yang baik,,nice post slam kenal

Alieza Dayasari said...

rasanya belum terlambat untuk liza ucapkan.. SELAMAT TAHUN BARU .....
TERUS SUKSES......

Azmi Khan said...

Selamat Tahun baru...
lmbt wish sbb br on9....

HEROICzero said...

penat la kak , hari2 nak pasang azam baru .


hehe . aku faham maksud kamu . azam tahun baru aku masih untuk tidak berazam apa2 . =)

Selamat tahun baru !

Rain said...

rasanya dah komen??? hu tak de.



berjaya mengharung apa yang mendatang dengan sempurna yang mampu memberi satu pengalaman, satu ilmu, dan memahami hikmah setiap kejadian itu terbaik kiranya azam yang dipajak x tercapai

admin said...

Terimakasih di atas ke sudian anda berkunjung ke laman kami. Jika tidak keberatan. Sila berkunjung ke:

1) http://www.mybrhom.com/

Sebagai tanda sokongan anda. Sila like page kami:
2) https://www.facebook.com/pages/BR-HOM-PLUS/227931176739

Kerjasama anda. Amat kami hargai.

zulhilmi tempoyak said...

hmmm... xreti nk komen bab ni.
hahahaha

Sophie Al-Yahya said...

ramai juga yg berpendapat mcm ni.
Sebelum ni pun aku berpendapat yg sama.
Sampailah ada satu point tu yg aku rasa tahun baru ni, aku merasakan perlu aku berbuat perubahan. Jadi, tahun baru adalah satu titik dimana aku harus bermula. itu jelaaaa..hihi..

Satu titik bila aku tengok fireworks depan mata aku & kata kat diri sendiri "Sophie,yang dah berlalu biarkan berlalu. hari esok kau akan jadi Supergirl." Chewahhh~

Pondok Usang said...

batul.. apalah gune percapaian hanya ditakuk yg serupa...

blog-tips-kurus said...

pencapaian duniawi & ukhrawi..

Juno said...

azam hari isnin.
azam hari selasa.
azam rabu.
azam khamis dan seterusnya.

oh man, banyaknyewwww.

*abjad W diperbanyakkan untuk emphasis.

aleen aiden said...

yup.entah apa dikira pada setiap hujung dan permulaannya itu.yg penting kan perjalanannya. :)

Maii said...

Betul tuh,berazam tapi tak berusaha tak guna jugak ;DD

hanaahmad said...

PakLan : ha, elok sangat tu.

Shandye : selamat tahun baru. ameen.

Wadi AR : bagus, itu patut dilakukan setiap hari.

SaL IjOu : selamat tahun baru Sal. Teruskan hidup. Aku ada untuk bangkit sama-sama kamu.

m.r.s farizal : iya, kau memahaminya sungguh-sungguh.

Republic : itu aku nampak dari setiap entry yang kau lakarkan.

twinkle twinkle : selamat juga buat kamu adik.

tieykah : mari sama-sama.

Gua : selamat tahun baru kembali. :)

MUACZ : Thank you.

Misya Mialen : selamat dan bahagia juga buat kamu. ;)

Koskakiungu : tQ. ;)

Teenager Housemaid : kamu ada isi yang berguna, langsung tidak merapu, terima kasih. ;)

Cinta Misteri : moga-moga kita sama-sama terkesan.

hanaahmad said...

SaL IjOu : Sal, aku pelan-pelan kayuh. Otak aku tepu ya amat. Banyak yang berlaku tapi aku tak mampu nak luah segala di sini.

aina yazid : selamat dan aku doakan baik-baik buat kamu. terima kasih.

dill : ameen. ;)

Elektro : selamat tahun baru kembali.

Cikgu Jajaz : aku cuba untuk itu.

thomas : Thank you.:)

Arulchelsea : sama juga untuk kau.

Wilayah Sepet Kuku : waalaikummussalam w.b.t. insyaAllah. selamat juga buat kamu.

Phat : happy new year 2012. ;)

miss inna : aku rasa terlalu banyak azam aku yang tak pernah lagi tercapai.

APi : itu payah tapi kita harus cuba lakukan.

Ayie Abas : kita semua boleh lakukannya.

Iema Himawari : moga-moga kita sama-sama usahakannya.

syafiqakarim : selamat tahun baru kembali. InsyaAllah.

Fara E's : ameen. ;)

ekmal : selamat!

model baju korea : salam kenal kembali. terima kasih.

Alieza Dayasari : Selamat tahun baru kembali. ya, moga-moga.

Azmi Khan : selamat kembali.

HEROICzero : haha. memang penat, tapi lagi penat kalau tak cuba. ;p

Rain : maaf, mungkin komen dimasuk ke spam secara tak sengaja. nanti aku cek. untuk komen kau, bagi aku; jika dapat jalani hidup dengan selesa sudah cukup bahagia.

admin : insyaAllah.

zulhilmi tempoyak : selamat tahun baru. ;)

sophie : itu bagus sophie, ia umpama pemangkin semangat buat kita maju tanpa memikirkan hal2 jelik di belakang. thumbs up!

Pondok Usang : merugikan. ;)

blog-tips-kurus : itu harus seimbang. ;)

Juno : haha. banyak supaya kita rasa terbeban, bila terbeban kita lebih bertanggungjawab.

aleen aiden : supaya hidup lebih tenang.

Maii : usaha tu penting. ;)

~Nana BamBam~ said...

Azam nana pada tahun 2012 ?

menjadi seorang wanita yang solehah..insyaallahh..amin :)

hanaahmad said...

Nana : alhamdulillah. aku doakan yang terbaik untuk kau. ameen. ;)