Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Saturday, December 17, 2011

Misunderstanding

Aku selalu percaya, dalam apa jua konversasi pun; pentingnya komunikasi dalam emosi yang stabil untuk memberikan kefahaman yang lebih jelas.

30 comments:

~* chirpy_chummy *~ said...

aku lebih suka kan pertemuan dua mata utk lebih pemahaman. atau paling kurang, hubungan dua hala dgn medium percakapan. bkn sekadar tulisan, yg kadang kala bisa mengeluarkan maksud yg berbeza bila nada yg di baca berlainan dgn apa yg cuba di kata. apapun, smuanya perlulah di kawal oleh emosi yg stabil + pemikiran yg waras.

Wadi AR said...

betol ckp akak. sama maksud dengan wadhihah ialah : Yang terang yang jelas

hanaahmad said...

chirpy : selalunya bila berjumpa empat mata, pemahaman lebih jelas dan boleh nampak reaksi muka. maka, kesalahfahaman akan intonasi yang cuba disampaikan pun jadi terang.

Wadi : Wadhihah tu nama hang kang?

♥ MS ♥ said...

betul, maksudnya, jangan buat keputusan bila tengah marah.? atau, jangan brkomunikasi bila emosi tak stabil?

eh gitu ke?

apa-apa pun, saya masih boleh faham. hehe

cikpepel said...

yeah...betul sangat..

bila emosi tak stabil...
komunikasi jadi tunggang langgang..
jadi bila da tenang baru leh bincang..dan dapatkan keputusan yang jelas..

Afiq Ah said...

tapi sayang. mereka terlalu emosi hingga berlaga - laga emosi untuk menerangkan sesuatu kepastian.

~SaL IjOu~ said...

perlu tenangkan diri terlebih dulu..jika tidak nnt pasti haru biru~ ^^

misya mialen said...

komunikasi bertentang mata sebenarnya adalah penyelamat sebuah hubungan. saya sudah melaluinya. suara masih tidak menjamin kita mengenal seseorang. adanya riak muka itu lebih menyenangkan hana;D

Khry Hnry said...

komunikasi face to face akan memberi lebih kelegaan dari dipendam bernanah sendirian....

Teenager Housemaid said...

hmm..namun sukarnye utk berkomunikasi

reenapple said...

setuju...=)

~Nana BamBam~ said...

kalau emosi tak betul pon cakap macam x jelas..x faham.. x mengerti.

APi said...

emosi yang yang susah dikawal..
nafsu pulak memberontak..
akal hilang kewarasan..
masa itu bakal terjadinya kesalahfahaman tersebut..

aku rasa la..

Pocket said...

iyerlah,
camana nak sembangtkalau dok menjerit jerit nangis, or tangan dok laju membaling pinggan mangkuk.

kami biarkan sejuk dulu.
nantiii baru kami tanya balik..

heheheh.

cik ciput said...

aku rasa aku dah komen kat sini...hilang ke mana komen aku?

Republic said...

betul aku setuju...

Bella Bell said...

yup2. itu saya setuju. :)

Alieza Dayasari said...

Bila kita bersua dan meluahkan apa yang terjadi. lebih baik. tp harus berkomunikasi dgn keadaan yang berhemah...

nmun, berjumpa andai diam membisu.. mana mungkin bisa menyelesaikan apa-apa....

hani said...

komunikasi
sesuatu yang sgt sukar utk saya lakukan!
hu..

BonekadalamChermin said...

jujurnya
kalau sedang emosi tu
ia x pernah dianggap komunikasi
ia cumanya melampias tekanan



maaf, kalau aku salah faham.

:)

delarocha said...

benar, emosi yg kurang stabil hanya akan membuatkan komunikasi dua hala itu menjadi gila

Bidadari Syurga said...

aku seringkali diam... kerana aku kurang bagus bila berbicara.... *spesis cakap lepas gitu...

ps: heeeeeee... terlebih jelas aku kira

arif khaibara said...

so true.

kecelaruan dalam pembentangan emosi yang wajar sangat penting, lagi mudah sampai maksudnya andai dipraktikkan, dan "ribble effect"nya sangat jelas jika salah tekniknya.

good thought. seriously. made my morning better.

Rain said...

setuju kata chirpy.

teha said...

stabilkan emosi , baru senang nak mulakn sesuatu konversasi :)

twinkle twinkle said...

btul2..kalau emosi xstabil xelok komunikasi

Syf serabai. said...

ya, emosi itu penting. tapi susah mengawalnya.uh

kemang~ said...

emosi ni kadang2 betul..kadang x..

hanaahmad said...

MS : betul lah tu. dalam apa juga konversasi pun, ianya jadi tidak adil bila ada di antaranya yang tidak stabil emosinya.

cikpepel : kau sudah memahaminya. ;)

Afiq Ah : itu namanya mereka tidak cuba untuk mengawal.

SaL IjOu : itu sepatutnya.

misya mialen : itu aku setuju.

Khry Hnry : yang penting luahkan.

Teenager Housemaid : mudah jika kita permudahkan ia.

reenapple : :)

Nana : itu yang aku maksudkan.

APi : boleh jadi juga.

Pocket : bertenang sepatutnya.

cik ciput : oh, maaf aku lupa nak check.

hanaahmad said...

Republic & Bella Bell : :)

Alieza Dayasari : itu pentingnya bersuara.

hani : kasi cuba, pasti boleh. kena dituruti dengan keyakinan.

BonekadalamChermin : menerusi pembelajaran aku dahulu,emosi itu juga salah satu bentuk komunikasi.. tidak mengapa ayin. :)

delarocha : kau mengerti.

Bidadari Syurga : aku juga kadang kala.

arif khaibara : nah senyuman buat kamu. :)

Rain : :)

teha : ya, itu yang aku sampaikan di sini.

twinkle twinkle : ;)

syf serabai : emosi pun sering hilang kawalan, memang payah nak kawal seperti hati.

kemang : setuju.