Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Thursday, August 18, 2011

Kilogram

Ini sudah pertengahan agustus. Tiada apa yang beda melainkan seisi alam yang zahiriahnya muslim melaksanakan kewajipan Allah dengan penuh kemeriahan. Tidak terkecuali aku. Ini adalah tahun kedua kalinya aku berpuasa sebagai seorang berprofesi. Jika di 2010, status sebagai pekerja baru itu membataskan segala pergaulan. Tiada apa yang menarik. Pergi kerja, buat kerja, berbuka di kantor, solat dan sambung kerja. Itu tahun lepas. Tahun ini, kemesraan itu terbit atas pergerakan masa yang panjang. Tiada lagi status baru. Pergi kerja, buat kerja, berbuka di kantor, solat, sambung buat kerja, makan, sambung buat kerja, makan dan makan. Natijahnya, jika tahun sebelum ini jumlah kilogram ini sering turun di kala terbitnya Ramadan, namun tidak pada tahun ini. Cuma berharap baju yang bakal disarung di pagi raya nanti tidak menyamai sarung nangka.

Seharusnya aku perlu kuat untuk menambah jumlah ibadat, bukannya jumlah kilogram. Aku gagal di situ.


38 comments:

Akulah Pak Lan said...

Kau sengaja nak uji iman aku kan?

hanaahmad said...

Pak Lan : itu tujuan asal. keh3

Cik Domo said...

halamak!

=.=

cam xsedap jek!
#phyco diri sendiri XD

hanaahmad said...

cik domo : slurrrppp...sedap! ekekeke

muhamad hanif said...

HAHAHAHAH,


gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya,

pssstt, sarung nangka pun ok lah !

eLL said...

msak sendiri ke?

lagi 11 atau 12 hari lagi.
sempat ke?
*aku pun meraung. Baju dah tukar L

hanaahmad said...

muhamad hanif : kau mengjengkelkan aku. huwaaaa..

eLL : huwaaaaa........

bujal X said...

sarung nangka mengghairahkan hapa? keh keh~~

hanaahmad said...

bujal X : dah kahwin memangla ghairah. anak dara buruk benor. kih3

Niena Pengembara Ilahi said...

hehehe,, Alhamdulillah tak tergoda :)

☀ Izzaty Hedry☀ said...

mcm biasa ja tgk ... hahah*belum tergoda..*..;P

Waqheh said...

jika tidak sama dgn sarung nangka biorlah samain darung cempedak kira ok yer dak..keh3

hanaahmad said...

niena : nasib baik. hehe.

izzati : haha, google mari. :)

CassiaSiamea said...

nampak sedap je..

hanaahmad said...

waqheh : agak kuangasam yer di situ.

cassiasiamea : sedap!

shandye. said...

tak apa kalau sarung nangka muda. masih muat.

haha.

hanaahmad said...

shandye : masih menyakitkan di situ. lol~

hidayahjamal said...

makanan kalau beli time pegi kat bazaar pergh, kekadang rambang mata.

berat aku kurang 3kg da. hehe normal kot ;)
alhamdulillah bln ramadhan mmg best~

Liyana Zahim said...

Oleh itu buangla nasi dan ayam cume mkn bawang.. Buleh?

Khry Hnry said...

hehe...tambah2

Cik Jingga said...

tahan3........control nafsu makan.. raya jangan cakap lah..makin bertambah KG..!!! :)))))))

pembaris said...
This comment has been removed by the author.
pembaris said...

raya ke3 saya dah kerja..macam tak sempat nak menaikkan kilogram

Encik Psychopath said...

Kita sama-sama fail. Takpe, redha.

tieykah said...

aku rsa ramadhan aku kali ni kosong la beb

ORLANDO AHMAD said...

hana, Gua skang dah muat pakai t shirt rockes saiz S hahahha

HEROICzero said...

misi , berat sebelum ramadhan harus lah tidak jauh beza dengan berat selepas ramadhan , kalau pun tidak berkurang . ha ha ha .

WOLFMAN said...

hai perempuan gemok.

RepublicAku said...

kita serupa....keh3!

hanaahmad said...

hidayahjamal : kau memang kurus pun. :'(

Liyana Zahim : bawang boleh menyebabkan bau ketiak yang busuk.

Khry Hnry : apa yang tambah? huhu

Cik Jingga : raya ni aku takmau makan! errr. mampukah? huhu.

pembaris : bulan puasa aku dah tambah KG, raya walaupun cuti sehari tetap tambah KG.

encik psychopath : redha jela. :(

tieykah : kenapa beb?

Orlando Ahmad : lu saje bikin hati gua panas kan?

HEROICzero : berlainan dengan aku.

WOLFMAN : gua belum sampai tahap gemuk lagi. keh3.

RepublicAku : sep,sep,sep! ade geng!

Pocket said...

target puasa bukan untuk mengecik,
mengecik tu satu bonus,
tp kalau mengembang...
makna nya kamu selera makan masa berbuka :D

hey hey!! pocket turun 6 kilo tau!!
dari tiga digit ke dua :D huhuuu :D

syahirooAhmad said...

tahu tak pe.. skg nih bukan bertambah slim malam berlapis2 diperut nih.. :D

cEro said...

yeah, itu rasanya masalah semua org...
kilogram naik, ibadah konstan

hanaahmad said...

pocket : tak target pun mahu mengecil, tapi tak mahu pula mengembang. :'(

shirooAhmad : macam kek lapis yang manisnya aku tak suka.

cEro : menakutkan tahu?

tieykah said...

sebab aku sia-siakan setiap berkat ramadhan itu.

ifwat said...

ada ke orang bulan posa makin tambah kilo? :D :D

SYARIFF HAIKAL said...

OLEH ITU RAJIN LAH BERDANCING DIDALAM BILIK BG MEMBAKAR LEMAK YANG ADA..HEEH

Fz27 said...

kuat sungguh ni.. kuat makan.. hehehehe