Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Friday, August 12, 2011

Bunga api

Kadang-kadang cemburu jugak aku kala melihat anak-anak kecil yang gembira meraikan Ramadan. Walau masih tidak layak berpuasa penuh, terserlah kegembiraan mereka meraikan bulan yang penuh seribu keberkatan ini. Melihat mereka bermain bunga api dan mercun, terlihat olehku seorang kanak-kanak hitam manis yang berwajah cukup bahagia berlari-lari sambil melayang-layangkan bungai api di langit. Yang hitam manis itu adalah aku. Indah sungguh rasa itu. Wajah anak kecil sememangnya tak pernah menipu, mereka sentiasa berwajah kebahagiaan walau berada dalam kelompok kasta miskin dan kaya. Tiada beda. Apa yang sama, mereka sama-sama bahagia dengan dunia kecil mereka. Mengabadikan waktu yang singkat itu untuk persediaan berhadapan usia yang lebih panjang, jika diizinkan. Berbeda dengan kita yang dewasa. Masa kita banyak yang perlu dicuri. Prioriti untuk kita menambah jumlah keberkatan hidup semakin berkurangan dek profesi yang tak habis-habis mengekang. Hanya mampu melunas yang wajib seperti kebiasaan. Selain masa, kita juga tertanggung dek status 'bekerjaya'. Tidak lagi menerima, tahun ini masuk kedua kalinya aku perlu menghulur sampul berisi wang yang boleh jadi tradisi Malaya yang cukup unik. Ya, unik.

Oh ya, dah ada kasut raya? Mari sini lihat ada kasut cantik. Sungguh, cantik!

31 comments:

eLL said...

tak buat apa-apa pun untuk raya ini.
takde mood pulak

hanaahmad said...

eLL : samalah kita. :)

tieykah said...

hana,again kamu buat aku terharu biru

HOKHOKHOK <---- nanges alaf baru

hanaahmad said...

tieykah : lu pehal? hahaha.

tieykah said...

xde hal la.HAHAHAHAHA

*malu-malu skit la weh

+dieabella+ said...

dulu mase kite kecik2 da puas maen bunga api kan...aku nak gak duit raye!=p

Khry Hnry said...

terkenang kisah lampau....

Pocket said...

tapi kanak kanak tu hanya akan seronok,
kalau siabah ibu, pakcikmakcik, auntie manatee ni dok rajin menghappykan ramadan.
cuba kalau kita pun buat macam ramadan adalah masa yg tak happy. bebudak tu pun rasa bala.

so penting utk kita teruskan tradisi,
perasaan happy dikala ramadan menuju shawal, biarpun banyak wit nak pakai,
dan bill tak berbayar ..
demi generasi baru..
hummhumm

hidayahjamal said...

tringin nk kumpul duit ry thn ni, xkan dapat punya duit ry skarang to happy dpt berkumpul satu famili kan :)

bact. said...

kecik2 dpt duit raya
bila besar kena kasi plak kan.
unik ke?

bujal X said...

mak tak bagi main bunga api~haih~

Waqheh said...

malaysia meraikan raya yg cukup meriah..tanpa bunga api itu anak2 akan rasa sepi..thn ni anak buah bertambah..siapp la gua

unieMARKS :) said...

dah lama tak main. last main dulu.sekolah menengah.haiya

pembaris said...

kalau baju saya sedondon dengan keluarga,saya sudah cukup gembira.pasal selalunya tak sama.

pemuzik jalanan said...

Kakak, saya nak duit raya. Tu je. Bye!

ORLANDO AHMAD said...

sesekali join budak2 ni best... tapi gua hari2 join budak2 ni, itu bukan sesekali namanya kan? hahaha

ekmal said...

nk men bunga api!

ejulz said...

comel je tgk bdk2 main bunga api.. heHe

Johan 'Champ' Radzi said...

kaki aku size 13 so yeah, tiada kasut raya -,-

susah benor nak cari eh

Cik Jannah said...

haa. raya ala kadar je sis..:0

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

lama tak main bunga api

teringin teringin

heehe

Encik Psychopath said...

da besa kan?

ifwat said...

lama tak main bunga api, asik main mercun bola je.. opss.. haha.. *terkenang kisah lalu la plak

Kepala Manchiss said...

yeah. gua tak bekerjaya lagi. ada peluang dapat sampul dari bukan hana tajima..kahkahkah

cikpepel said...

da lama tak main bunga api..dulu nakal..ada bunga api pjg elok2..dipatahkan..buat macam mercun gasing...pusing2 terbang...pernah skli tu,,masuk dalam kain jiran...miahaha...lariiiiiiiii....


~kasut raya xbeli lg..tggu bonuslah...hehe

delarocha said...

sedang berkira kira nak bagi duit kaler apa pada anak anak buah yang semakin bertambah.

APi said...

orang menghulur, saya menadah tangan saja.. =)

ïêmå å¢klê§ said...

nak duit raya gak..

hanaahmad said...

tieykah : lempang nak? haha. malu2 rimau lak.

+dieabella+ : aku pun nak gak duit raya.

khry Hnry : sangat rindu.

Pocket : ada benar. sebab itu aku katakan tradisi memberi duit raya itu unik. walau sedikit terbeban tapi sudah cukup menggembirakan.

hidayahjamal : yang penting aku dapat cuti raya. hehe.

bact. : uniknya sebab dekat negara kita je bagi duit raya kot? ekeke.

Waqheh : kau dah besar tagun. ekek.

unieMARKS : baru je minggu lepas bersama anak buah. hehe.

pembaris : sejak dua-tiga tahun ni family aku selalu baju sedondon.

pemuzik jalanan : ajarin gwe main gitar dulu! wakaka.

ORLANDO AHMAD : haha, kau memang ADIK!

hanaahmad said...

ekmal : mari!

ejulz : sangat comel. nak2 kalau yang bawah 6 tahun kan.

Johan 'Champ' Radzi : mak ai..kaki apa kau ni? haha tapi ni kasut gegirl ler.

Cik Jannah : memang ala kadar tapi dah bekerjaya, duit raya wajib hulur tu. ekeke.

::ini belog saya . cinta hati saya :: baru lepas main dengan anak saudara minggu lepas. hehe

Encik Psychopath : terasa masih kecil. nak duit raya? ekekek.

ifwat : mercun bola tu pun best jugak.

Kepala Manchiss : lu dah layak jadi bapak budak gua tak layan. harap maklum. ekeke.

cikpepel : haha, bab patah2 tu aku pun selalu buat, wah...cikgu confirm masyuk ni.

delarocha : bagi jela duit raya RM6 kau tu. keh3

Api : student untunglah.

iema ackles : aku lagi la nak..hahah

amir aizat said...

tggu blek kg,dpat la main!hehe