Pemilik

My photo
Hidup kadang-kala terlalu absurd untuk diraikan.

Friday, April 22, 2011

Si arrogant


Tingkap papan kayu bersegi,
Atap rumbia jenis berduri;
Hidup bukan dimakan puji,
Jelik lagi meninggi diri.

Cuba sedaya-upaya untuk tidak punya sifat buruk ini. Namun, pabila punya kawan sering minta dipuji dan meninggi diri, aku jadi jelik. Walau aku tahu, ia hanya perkara biasa-biasa yang tidak perlu diberi hadiah pujian. Sentiasa dipuji umpama kita makan; makin makan, makin berisi; makin puji, makin berlemak. Berhenti berasa megah di atas kawan, jika tersungkur, malu.

20 comments:

Scya LollitA said...

gram gakk dgn org mcm ni . tp kwn kan ? dlm mse annoying2 tu, sempat gak la tgur dia . selamattt (:

^^nu[dd]yra^^ said...

ada apa dgn pujian jika ada sikap mninggi diri seterusnya lupa diri....lebey baik bsikap low profile...jd diri akan sntiasa akan terus berusaha mperbaiki diri...=)

dtg mbalas kunjungan n follow =p

ghost writer said...

ada setengahnya mengatakan kalau arrogant itu lebih kepada menunjukkan keyakinan yang sangat-sangat berlebihan.perasan bagus,hebat lebih dari orang lain dan tidak terkecuali inginkan perhatian secara langsung tanpa memikirkan apa kata orang lain...tapi pada hakikatnya seperti yang dikatakan...."APA PUN TAK BOLEH!".

bila jumpa macam nih aku lebih suka menggunakan perkataan..."MAMPUS KO LAH!".

pujian hanya untuk mereka yang tidak mahukannya.

Inspirationalefeks said...

pujilah sikit :) ehehee bg dia gembira :)

Raihana Izzati said...

annoyingkan? Jenis manusia yg rajin bertanya,

"Aku nampak cantik tak pakai baju ni?"

Faking.

hanaahmad said...

scya lollita : baguslah kalau sempat tegur. ni tegur pun tak fhm bahasa lagi. menyampah aih..huhu

nu[dd]yra : betul tu. terima kasih. :)

hanaahmad said...

Ophan Bunjos : lengkap segala. si arrogant ni lazimnya seorang yang bajet bagus dan tidak boleh terima kenyataan ada org lebih bagus dr dia.

inspirationalefeks : pujian hanya untuk mereka yang benar2 layak.

raihana : itu lagi satu hal. menyampah.

cEro said...

that arrogante mmg menyusahkan...
paling benci kalau mereka backfire kita balik...
adoi..rase nak pukul je pipi diorg..

hanaahmad said...

cEro : pipi je? kalau aku, aku lempang lelaju. huhu

APi said...

kalau pujian boleh buat dia gah, memang salah..
apa kata kejian sekali, mana tahu dia gundah..

hanaahmad said...

api : mungkin juga, tapi jika kejian masih tidak jalan? apa lagi yang harus dilakukan? oh, mungkin kasi penampar sedas dua? hehe

Cikli said...

snobbish

Inspirationalefeks said...

memuji lebih mulia dari sarcasm .... hehe klau xnk puji .. mari kita pujuk dgn teguran ... :)

hanaahmad said...

cikli : yup. :)
inspirationalefeks : teguran boleh jugak kalau jalan. :)

republik n9 said...

bahaya bila suka dipuji, kerna bleh menimbulkan riak, dan riak itu syirik kecil....

AkuMuzikFilem said...

erk, biasanya perempuan kan camtu? betul tak soalan saya

Sophie Al-yahya said...

pernah berdepan dgn org macam ni jugak.
akhirnya mereka tersungkur dengan kesombongan diri.

*btw tq sebab linkan aku di entri blog kau yg lalu.hehe =) *

hanaahmad said...

republik n9 : tau xpe. buat dosa jeh.

akumuzikfilem : perempuan yang kebudak-budakkan dan terlalu taksub dgn cinta dunia kot?

sophie : xde hal. :)

Far8 budak baik said...

ingt hana tajima dtg blog aku tadi..
hahahaha..
makin dipuji makin ngade haha

hanaahmad said...

frommetoyou : wslm. terima kasih. will do. :)

far8 : haha. ni hana ahmad da.kan dah cakap bukan hana tajima. :)